Swethaiparadise - Snökaos


Försenad resa

Idag är dagen då min dotter och hennes kompis ska åka på backpackingresa till bland annat Thailand. De ska även till Bali, Kuala Lumpur och Singapore.



På grund av snökaos har de tyvärr blivit rejält försenade, vilket innebär att hela deras flygresa till första stoppet i Krabi blir försenad.

De kommer inte att hinna med sitt anslutningsflyg i Berlin till Abu Dabi och än mindre sitt flyg till Bangkok från Abu Dabi.


Detta resulterar i att de inte kommer hinna med sitt flyg från Don Mueang, som de måste ta sig till, för att flyga vidare till Krabi.

Ingen direkt rolig start på en mycket efterlängtad backpackerresa! Varför skulle snön komma just idag kan man ju undra.

Nu verkar de i alla fall vara på väg i luften eftersom jag inte hört nåt mer sen klockan 10,27 och bilden de skickade till mig, ser de ju ändå ganska glad ut, trots allt. Jag ber er att hålla alla tummar och tår för att de inte ska mer försenade än vad de redan är. Här är en bild på tjejerna.




Dina rättigheter vid försenat flyg


Har du blivit drabbad av försenat flyg?

Reklamera skriftligen (via brev eller e-post) till flygbolaget. Skriv att du vill ha ersättning och varför. Glöm inte att bifoga kopior på biljetter och kvitton på eventuella utlägg som du har haft. Spara alltid originalkvitton samt en kopia på din reklamation. Använd dig gärna av reklamationsblanketten på sidan Länk

Om du inte får svar från flygbolaget eller får ett svar som du inte är nöjd med – kontakta Konsument Europa, via länken till höger på den här sidan.

Dina rättigheter

Flygbolaget är skyldigt att på plats tillhandahålla skriftlig information om vilka rättigheter som du som passagerare har.

Service och assistans

Vid en försening har du rätt till service och assistans i följande fall:
  • 2 timmar eller mer, för flygningar som är kortare än 1 500 km 
  • 3 timmar eller mer, för längre flygningar inom EU och för andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km eller 
  • 4 timmar eller mer för flygningar som är längre än 3 500 km och utanför EU. 
I förhållande till väntetiden ska flygbolaget bjuda på mat och dryck samt se till att du gratis får skicka meddelanden per telefon, fax eller e-post. Vid försening till nästa dag ska flygbolaget stå för övernattning på hotell och transfer till och från flygplatsen.

Vid försening på mer än 5 timmar måste flygbolaget erbjuda dig att få pengarna tillbaka för biljetten och eventuellt en fri flygresa tillbaka till avgångsorten. Det sista gäller i de fall då resan inte längre har något syfte.

Om du accepterar en återbetalning kan du inte samtidigt begära att flygbolaget kostnadsfritt ska flyga dig vidare till ditt resmål. Däremot kan du i vissa fall begära att du får en gratis flygning tillbaka till avgångsorten snarast möjligt. Om din resa inte längre har något syfte har du rätt att få tillbaka biljettkostnaden även för den del av resan som du redan har utnyttjat. Om du är på utresa kanske det är ett alternativ om du vet att du inte hinner komma fram i tid till det som var syftet med din resa.

Schablonersättning

Om förseningen gör att du ankommer tre timmar eller mer försenat till din slutliga destination i jämförelse med den tidtabellsenliga ankomsttiden har du enligt två avgöranden från EU-domstolen[1] även rätt att kräva schablonersättning av flygbolaget:
250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
Källa: http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/

Tack för att ni läser min blogg!

0 st har skrivit något!